Успіх

Освіта online

Незважаючи на те, що дистанційне навчання залишилося позаду, онлайн-освіта не втрачає своєї актуальності. Про це говорить директор центру «Відкрита освіта» СПбГЭУ Юлія Кисельова.

Коли і з якою метою створено Центр «Відкрита освіта»?

У певний момент постало питання про створення контенту нового рівня, орієнтованого на вихід в російське і міжнародне онлайн-простір, на просування бренду СПбГЭУ на глобальному ринку цифрового освіти.

Щоб все вийшло, потрібні були нові організаційні механізми, що «центр тяжіння» та підтримки викладачів, як на рівні розвитку інформаційно-технічних компетенцій, так і на всіх етапах підготовки, виробництва та реалізації масових відкритих онлайн-курсів. Тому поява в лютому 2021 року Центру «Відкрита освіта» – закономірний етап розвитку освітнього процесу. Ми – молода команда, завдання якої – створювати і масштабувати нові цифрові технології та формати онлайн-освіти СПбГЭУ.

На кого розраховані освітні онлайн-курси?

Сучасні масові відкриті онлайн-курси виконують роль не тільки візитної картки університетів, вони стали по-справжньому зручним інструментом для студентів і викладачів.

Основна цільова аудиторія онлайн-курсів СПбГЭУ – це студенти бакалаврату, спеціалітету та магістратури, в чиї навчальні плани включені доступні для вибору і реалізовані у форматі онлайн факультативи та дисципліни блоку «Метанавыки».

І є великий пул онлайн-курсів, який викладачі готують для самостійної роботи студентів з тих дисциплін, де заняття проходять в очній формі. У цьому випадку онлайн-курси можна розглядати як інтерактивні мультимедійні підручники, доповнюють зміст лекцій та практичних занять в аудиторіях.

Які знання студенти можуть придбати? На яких умовах?

Тим і гарні онлайн-курси, що кожен може вибрати для себе те, що йому цікаво. Ми вважаємо, що якісне онлайн-освіта має бути доступна всім. Тому, коли оголошується запис на запуск чергового потоку, будь-який студент СПбГЭУ в Системі дистанційного навчання (Moodle) може записатися і пройти його цікавить онлайн-курс. Це безкоштовно.

В перспективі є плани реалізації онлайн-курсів на комерційній основі для студентів вузів-партнерів нашого університету.

Але щоб онлайн-курс не викликав розчарувань, потрібно зрозуміти, для чого вам потрібні конкретні знання? Де ви їх застосувати? Скільки годин на тиждень зможете вивчати курс? Від відповідей на ці питання багато чого залежить.

Наприклад, ви вирішили прокачати знання в IT-сфері. У цьому випадку вам на курс «Основи побудови корпоративної гібридної хмарної ІТ-інфраструктури». Вирішили відкрити свій бізнес? Вивчайте курс «Моделі бізнес-обліку та звітності суб’єкта малого підприємництва». А якщо єдиний код, який знаєте – це пін-код вашої банківської картки, а ви мрієте стати програмістом, то починайте з курсу «Мова програмування Python». У питанні про знаннях все індивідуально.

За результатами запуску першого потоку можна сказати, що онлайн-освіта виявилося для наших студентів новим форматом. Тільки 30% проходять онлайн-курси регулярно, 53% мають досвід проходження 1-2 курсів, а для 17% студентів знайомство з онлайн-курсами СПбГЭУ стало першим досвідом такого навчання.

Які курси найпопулярніші?

З 1 вересня 2022 року запущені 10 онлайн-курсів від викладачів факультетів Управління, Економіки і фінансів, Прикладної математики та інформатики, Сервісу, туризму і гостинності та Гуманітарного факультету. Це курси:

«Оптимізація бізнес-процесів на основі LEAN-технологій»

«Управління знаннями і безперервний розвиток персоналу»,

«Управління соціальним благополуччям персоналу»

«Бухгалтерський облік»

«Публічна нефінансова звітність»

«Моделі бізнес-обліку та звітності суб’єкта малого підприємництва»

«Мова програмування Python»

«Основи побудови корпоративної гібридної хмарної ІТ-інфраструктури

«Сучасні туристські практики»

«Вступний фонетичний курс англійської мови».

З цього списку лідирують «Бухгалтерський облік», його обрали 178 студентів, і «Мова програмування Python», він виявився цікавий 107 студентам.

Найбільшою популярністю онлайн-курси СПбГЭУ користуються у студентів факультету економіки та фінансів (49% від загальної кількості зареєстрованих) та факультету управління (31% відповідно). Багато студентів проходять паралельно кілька онлайн-курсів.

До речі, несподіваний результат ми отримали з курсу «Мова програмування Python». Виявилося, 69% учасників цього курсу – дівчата. Ну і хто після цього скаже, що IT-сфера лише для хлопців?

У числі найбільш важливих моментів студенти відзначають корисний зміст курсів, а ще доступність матеріалів у будь-які дні і час. На підтвердження цього за даними навчальної аналітики в Moodle ми бачимо, що тести в контрольних точках студенти часто вирішують вночі.

Розкажіть про організаційну структуру курсів.

Курс складається з різних елементів. Основні: відеолекції по 7-10 хвилин і додаткові матеріали, які містять посилання на електронні ресурси, чек-листи, завдання, конспекти, презентації та інше. У кожному курсі є вітальне відео, де викладачі розповідають, як реалізується курс. Перевірочні випробування – це тести для самоперевірки, тести за розділами (контрольні точки), підсумковий тест і завдання для взаємного оцінювання.

Для розуміння масштабів, наведу приклад. В онлайн-курс на 9 тижнів навчання вас чекають більше 50 відеолекцій, 2 600 слайдів презентацій до відео, близько 200 сторінок текстів для конспектів, близько 700 тестових і проектних завдань і понад 100 додаткових матеріалів.

При цьому в курсах немає «води», все дуже чітко і конкретно. Вони доступні 24/7 з будь-якої точки, де є Інтернет. До всіх пройдених матеріалів можна повернутися і не раз. У цьому безсумнівний плюс онлайн-курсів!

Як правило, онлайн-курси СПбГЭУ тривають 9 або 14 тижнів. Це пов’язано з календарними графіками навчального процесу, так студенти мають можливість вивчати великий обсяг матеріалу протягом семестру.

Онлайн-курси, якщо вони не включені в навчальний план основної освітньої програми, реалізуються без участі викладача. Взаємодія між студентами відбувається на форумі.

За результатами успішного проходження контрольних точок, підсумкового тесту і проектного завдання студенту у особистому кабінеті формується електронний сертифікат СПбГЭУ.

Вже можна сказати про результати Центру?

Звичайно. У проекті зі створення цифрового освітнього контенту беруть участь 117 викладачів і 31 авторський колектив з 7 факультетів університету.

Програми 72 курсів можна подивитися в каталозі онлайн-курсів на офіційному сайті СПбГЭУ (unecon. ru/degree/online).

У першому потоці нові 10 онлайн-курсів вивчали 438 студентів. Вже готовий курс «Develop your soft skills through English», завершуються зйомки, і йде фінальна збірка курсів «Криміналістика», «Конструювання та управління інвестиційним портфелем», «Міжнародне оподаткування та регулювання» та «Економічні питання управління якістю».

Створена група ВК «Онлайн-курси СПбГЭУ», де розміщуються анонси нових онлайн-курсів і корисні матеріали від викладачів-авторів.

Паралельно Центр задіяний у різних проектах університету.

Так як сфера онлайн-освіти постійно розвивається, важливо регулярно знайомити викладачів з новаціями. Ми організували навчання 128 викладачів на онлайн-курсах платформи «Відкрита онлайн-академія» Фінансового університету при Уряді РФ. Спільно з Корпоративним університетом ПАТ «Газпром нафта» провели навчання 349 викладачів з освітньої онлайн-програмі «Педагогічна майстерність у цифровий дійсності».

Разом з викладачами кафедри Соціології та управління персоналом і колегами із Санкт-Петербурзького політехнічного університету Петра Великого беремо участь у створенні мережевого онлайн-курсу «Співпраця: ділова компетенція сучасного професіонала» для Національної платформи відкритого освіти.

В рамках проекту цифрової кафедри спільно з викладачами кафедр Інформаційних систем і технологій, Інформатики, Статистики та економетрики і компанією ТОВ «Омега» беремо участь у розробці чотирьох онлайн-програм додаткової освіти.

Як ви вважаєте, онлайн-навчання не втратить своєї актуальності?

Думаю, ефективна саме змішана модель навчання, яка поєднує переваги онлайн – та офлайн форматів. В цілому EdTech (освітні технології) поступово трансформує вища освіта. За рахунок використання цифрових технологій і сервісів виникають нові мережеві конфігурації освітніх партнерств, яскравий приклад – співпраця освітніх онлайн-платформ, бізнесу та внз по запуску онлайн-програм магістратури. На освітні завдання починають працювати технології штучного інтелекту, VR і гейміфікація, збирається «цифровий слід», розвивається аналітика даних. За прогнозами до 2030 року до 13 млн. чоловік, зросте кількість дорослого населення, залученого в безперервна освіта. Масово формується запит на інтерактивний і адаптивний персоналізований освітній контент. Основні освітні програми стають більш гнучкими, а співвідношення теоретичних і практичних знань і навичок – оптимальним. Впевнена, що онлайн-курси – це важливий крок на шляху розвитку освітньої діяльності СПбГЭУ.